Sunday 23 January 2011

苦瓜鱼丸汤 *Bitter Gourd with Fishball Soup

我常和小华说我不是不爱吃鱼,是我不会吃鱼。10次吃鱼,肯定有8次被鱼骨刺喉咙或口腔的记录。如果是鱼片,我会夹很多片来吃;如果是整条鱼,我最多只夹鱼尾端及在鱼周边的肉吃而已。鱼腮附近我不会吃,也觉得特别腥。更别说叹鱼头,我根本不会明白好吃些什么。

要我吃鱼,行!只要是炸到整条脆脆的小鱼我就不怕了,因为可以一口咬碎吞到肚子里去!

除了没有鱼骨的鱼片,另一种方便吃鱼的方法就是吃鱼丸!我爱鱼丸的程度是那种爱到可以净把它当饭吃。DODO(大马出产的) 鱼丸是我在英国常买的牌子。虽然不能媲美pasar malam (夜市) 或巴杀里卖的鱼丸,但就像福建人常说的 “无鱼虾也好”,总好过没有鱼丸吃。

英国的鱼丸最便宜的10粒卖2.60-2.90 英镑。相比之下,我在pasar malam 买的西刀鱼丸、有大粒、有弹牙,才卖RM0.50一个(暂时这是我见到最贵的)。真爽!有便宜鱼丸吃!

天气热的时候,加上想和一碗美容养颜汤,可以试试这道简单的苦瓜汤!降火、去青春痘、清凉。。。来一碗吧


Photobucket

食材:
西刀鱼丸..... 20-30粒 (数量可随性)
苦瓜..... 1/2 条
金针菇..... 1 包
水..... 2 碗
盐..... 适量
胡椒粉..... 适量

煮法:
1. 把半个苦瓜切开,去籽和中间海绵状的东西。洗净后切大概2-3mm的厚片。
2. 把苦瓜片进入盐水中。用轻柔的方式揉搓,可以把苦瓜的苦味减少。然后把苦瓜继续浸在盐水中,备用。
3. 把金针菇去尾后洗净,浸水备用。
4. 煮水,水滚后先开始煮鱼丸。鱼丸浮上水面就证明鱼丸已经熟了。
5. 然后加入苦瓜,用大火煮大概2-3分钟就好。
6. 加入盐和胡椒粉调味。
7. 最后加入金针菇,立刻用锅盖把锅子盖起来,然后熄火,让金针菇在热气中焖熟就行了。

————————————————————————————————————————

Ingredients:
20-30 fishballs
1/2 bitter gourd
1 pack of Enoki mushroom
2 bowls of water
salt
pepper

Instructions:
1. Cut bitter gourd into half, remove all the seeds. Wash and clean it, slice it into 2-3mm slices.
2. Soak bitter gourd in salt water, squeeze bitter gourd gentlely. This step is important to remove bitterness from bitter gourd. Continue to soak bitter gourd in salt water until before used.
3. Cut about 2-3 inches from the root part of Enoki mushroom. Clean the mushroom and soak in clean water until before used.
4. Boil the water, cook all the fishballs until they float on the surface of the water.
5. Drain bitter gourd and add in pan to cook with the fishballs for 2-3 minutes.
6. Add salt and pepper for favor.
7. Add Enoki mushroom, immediate put on the pan cover and off the stove. Serve after 5 minutes.

No comments:

Post a Comment